top of page
Sök
  • Skribentens bildSvensk Musik och Teater Winqvist

Det blir verkligen bättre. Intervju med Erik Mjörnell.

Vi fortsätter med DET BLIR BÄTTRE.

Med hela ensemblen inklusive slagverk blev det tryck i föreställningen och publiken är oerhört nöjd. På scen: Erik Winqvist, Erik Mjörnell, Tobias Grenholm. Oscar Eriksson Uggla. Regi Christine Löfgren

Så här säger några arrangörer:

”- En fantastisk föreställning. Alla jag pratat med säger ”mycket trevligt och fantastiskt duktiga musiker. Jag kan ju bara hålla med, hoppas vi får tillfälle att se och höra er igen. Vi har ju haft er föreställning om Ted Gärdestad tidigare som också var fantastisk. ”Lena Glimvik, Salems Teater- och Musikförening

"Tack för ”Det blir bättre!” Det var många som blev glada och djupt rörda av er föreställning. Att kärleken kan skildras så nära i vår tid, stort tack!" Gunilla, Riksteatern Folkarebygden Avesta.

Genombrott i Japan, riff över hela världen.

Intervju med Erik Mjörnell.

Vad är på gång just nu?

Mycket! En av mina låtar ligger på topplistan i Japan och har redan sålt guld. Det är ett japanskt band som heter Shinee. Låten har jag gjort tillsammans med Hanif Sabzevari. Förövrigt frilansar jag med olika artister och skapar spännande gitarrmönster i min nya studio. Turnerandet med Det BLIR BÄTTRE och TED GÄRDESSTAD -SÅNGERNA OCH LIVET fortsätter. Det är med förundran jag slås av hur nöjd publiken brukar vara. Senast var vi på Avesta Teater, det var Riskteaterföreningen som arrangerade och publiken, de var som vanligt, överväldigade. Kommer ni tillbaks? Frågade flera av dem.

I morgon ska jag spela i en stor gala på Annexet som sänds på TV3, det ska bli kul.

Vilket är det häftigaste gig du haft?

Det var nog på en fotbollsstadium strax söder om Los Angeles med Sara Kelly, eller kanske den klubbspelning som vi sedan hade på The Viper Room på Sunset Boulevard LA. Det blev en häftig spelning. Sara Kelly är verkligen kul att jobba med.

När får du mest använda din kompetens, allra mest utmanande?

Det är nog i ”Det blir bättre” där jag spelar olika gitarrer och dessutom får sjunga. Normalt brukar jag bara köra. I denna förställning är det också mycket som föds i sekunden och då gäller det att vara uppe på tårna.

När känner du att du mest odlat ditt konstnärskap?

Det var nog innan jag bildade familj. Redan från 12 årsåldern så levde jag bara för musiken och skapade hela produktioner själv, sedan när jag kom till övre tonåren så spelade jag i band och jobbade med helheten. Det var just det att enbart tänka på musik som fick mig att förstå konstens och musikens magi. Det utvecklade mig och la grunden för det jag gör idag. Känns som ett privilegium att ha fått gå totalt in i musiken under så många år.

Vad är din favorit mat?

Tapas, kul med många små rätter att botanisera bland.

Har du något att tillägga?

Det hände något kul för några veckor sedan när jag var i San Agustin på Gran Canaria, när jag var och handlade i matbutiken så tyckte jag att det var en rackans bra musik i snabbköpet. När jag lyssnade lite noggrannare hörde jag att det var jag som spelade. Hade skickat gitarr komp till Sweet California, en spansk grupp med tre tjejer. Därefter kom en annan låt med ett annat band som jag också var med på. Kul för egot att höra mig själv i ett snabbköp på en ö i atlanten.

Erik Mjörnell är född och uppvuxen i Finspång, nu har han sin studio i en liten by utanför Örebro. Mitt i Sverige, lätt att turnera med olika musiker från hela landet.

För Winkir Musik och Teater är Erik Mjörnell aktuell i ”Det blir bättre” och ”Ted Gärdestad – sångerna och livet”. Han är också med i ”Leve Texten” på större scener.

"Hitlåtar kan användas på nya sätt"

17 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla
bottom of page