top of page
Sök
  • Skribentens bildSvensk Musik och Teater Winqvist

Mammas falafel och miljonpublik
 Tobias gillar att öva på svåra saker Intervju med Tobias Grenholm.


Jag får tag på Tobias när han skruvar upp en taklampa i kedjehuset där han bor. Han har en dag ledigt från studion och turnerandet. Ett utmärkt tillfälle för en intervju.


Vad gör du nu? Just nu är det julkonserter och studiojobb. På fredag ska jag spela på en gala med bland andra Samuel Ljungblahd och Timbuktu. Under början av våren blir det en internationell turné med Jonah Nilsson, känd från bandet Dirty Loops. Jag ska också mixa några nya singlar åt Jonah. Dessutom skriver jag musik med Kevin Borg, som har flyttat tillbaka till Malta. Han har haft sju listettor i Japan, så det ska bli kul att se vad vi får till. Och sedan är jag med i de flesta av Winkir Musik och Teaters föreställningar. Turnén med Jonah Nilsson går till alla världsdelar och arrangeras av Quincy Jones som fick polarpriset för några år sedan. De spelar på stora jazzfestivaler. Musiken är inspirerad av filmmusik, pop och jazz. Det är ett nytt sätt att presentera musik, en form av symfonisk jazzpop kan det beskrivas som.

Vad har du för utbildning? Jag gick estet på gymnasiet i Skellefteå och fortsatte med Skellefteå Music Collage och folkhögskola i Bromma, afroamerikansk- och studiolinje. Sedan fyra år på Kungliga Musikhögskolan i Stockholm, jazzmusikerlinjen. Jag gillar att fördjupa mig och lära mig mer om musik.

Vilken musik gillar du bäst? All musik med bra rytm, jag lyssnar helst på R&B och gospel, soul och så jazz förstås.

Hetaste gig? Störst publik var det när jag spelade med Loreen. Hundratusen i Warszawa, sjuttiotusen i Marocko och över en miljon på nyårsafton 2012 på Brandenburger Tor, fast då strulade tekniken så Loreen fick sjunga med inspelad musik. Vi musiker fick ställa in i sista sekund. Jag är fortfarande lite sur på teknikerna som inte lyckades få till det, trots att det var ett gigantiskt arrangemang. Hur många gånger i sitt liv får man chansen att spela inför en miljon människor?

När utvecklas du mest rent musikaliskt? När jag övar på något nytt som jag inte kan, men vill lära mig. Och när jag spelar tillsammans med inspirerande musiker, gärna de som är bättre än mig själv.

Varför blev det kontrabas? Jag hade en fantastisk elbaslärare under gymnasiet som tyckte att jag skulle börja med kontrabas. Och så fick det bli.

Du är dessutom trumpetare, en ovanlig kombination. Hur kommer det sig att du började med trumpet? Jag hade alltid tyckt om trumpet, men aldrig kunna spela, eller haft någon egen. Men så en dag för några år sedan fick jag helt oväntat en trumpet av min fru och blev totalt förälskad i instrumentet. Sedan den dagen har jag spelat nästan varje dag. Det är ett otroligt krävande instrument, om man pausar några dagar tappar man direkt ambis och blir sämre. Men det är också det som är tjusningen, det kräver hängivenhet.

Vad är din begåvning? Rytmen är nog min starkaste sida. Och att jag inte ger upp förrän jag kan något.

Tips till unga musiker? Hitta det som man inspireras mest av själv och inte ge sig förrän det sitter. Och att utnyttja tiden när man är ung och öva mycket, det är då man har tid. Sedan blir dagarna så fulla av annat.

Hur är en bra publik? De lyssnar och ger respons på det som händer. Det kan handla om att de bara rör sig lite grann eller vickar på huvudet, man får kontakt. Att de tar in det man gör. Sedan gör det förstås inget om de skriker efter ett bassolo.

Något kul musikerminne? I somras var vi i Seoul med Jonah Nilsson. Publiken var speciell, de reagerade som att vi var popstjärnor, trots att vår musik är ganska svår och jazzinspirerad. Det var omkring sju tusen människor som skrek och jublade.

Andra intressen? Jag gillar att fixa saker, huset och sådant. När jag var yngre byggde jag modellplan, men nu blir det mer att bygga elektrisk utrustning till min studio och annat jag tycker är kul och användbart.

Familj? Fyra små barn och fru. Föräldrar i Skellefteå. Både min frus och mina syskon är spridda över hela Sverige, och det är lite tråkigt. Men samtidigt är det kul att man kan träffa dem lite överallt när vi är ute och turnerar.

Favoritmat? Mammas hemlagade falafel med arabiska bröd.

I Järfälla, det är bra med pendel till Stockholm och en lagom lång cykelväg till min studio i Sollentuna. Nu ska Tobias hämta barn på dagis så vi avbryter intervjun och jag tänker på alla stora gig han har. Han borde vara mer känd, anser jag, men jag får för mig att Tobias är väldigt nöjd med hur det är. Tobias Grenholm har sin musikstudio på Rockatown Studios i Sollentuna.
Hans kontrabas ljuder och klingar på ett personligt och unikt sätt. Han har vunnit pris som jazzfestivalens bästa basist i Belgien.
Ett långtidsprojekt är jazzbandet LOWER EAST MANHATTAN PROJECT, tillsammans med Kristian Kraftling och Erik Winqvist. Kristian Kraftling är också med på Jonah Nilsson-turnéerna.


Tobias är med i nästan alla våra föreställningar om man beställer minst tre artister. Hans huvudinstrument är kontrabas, med Jonah Nilsson spelar han elbas. Hos oss är han även trumpetare och sångare.

31 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla
bottom of page